
Page 103Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence StudiesFall 2020

Reviews by  
Peter Oleson

Putin’s People: How the KGB Took Back Russia 
and Then Took on the West
by Catherine Belton
New York: Farrar, Straus and Giroux, 2020, 624 pages, heavily footnoted 
(101 pages), with Index.

A fascinating book that 
explains in detail how Vladimir 
Putin rose to power under Boris 
Yeltsin and has become Russia’s 
modern day tsar. The book is 
detailed, well researched, and 
pulls no punches. Catherine 
Belton was a journalist for 
Moscow Times, Business Week, and 
the Moscow correspondent for 
London’s Financial Times. She 

knows how to follow the money, which is what she 
has done and which shows how Putin, aided by his 
allies from the St. Petersburg KGB (the siloviki) and 
criminal organizations, consolidated power, crushed 
opponents, and took over Russia. 

Belton focuses on the personalities that have sup-
ported Putin and the roles they have played both inside 
Russia and in the West, where at Putin’s direction his 
agents and collaborators have stashed vast amounts 
of “black cash” siphoned from Russian enterprises.

Putin’s motivation. Belton writes that Putin 
was deeply angered by the breakup of the Soviet 
empire. He has been quoted as saying in 2005 that the 
breakup of the Soviet Union the “greatest geopolitical 
catastrophe of the century.” He views it as a national 
humiliation and his aim is to restore Russia’s global 
position as a major power.

Putin’s weapon is money – hundreds of bil-
lions of dollars diverted surreptitiously from state 
enterprises now run by subservient oligarchs to well 
hidden black cash accounts in the West. These funds, 
estimated to be over $800 billion—half the GDP 
of the country—are used for corruption, influence 

operations, and dirty deeds, such as “wet affairs,” 
assassination of regime opponents.

Putin’s KGB origins. Putin was sent to Dres-
den, East Germany in 1985. Not the backwater that 
some have thought. Because it was out of the Berlin 
limelight, Dresden became a center for training “ille-
gals” and running illicit technology acquisition efforts 
from Western Europe and the US. Putin worked closely 
with the Stasi and supported terror organizations in 
the West and Middle East, including the Red Army 
Faction (Baader-Meinhof Gang), the Popular Front for 
the Liberation of Palestine terrorists, and Libya. Belton 
claims Putin knew in advance of the 1986 La Belle 
discotheque bombing in Berlin by Qaddafi’s agents 
that killed two American GIs and wounded 229. In a 
nuclear world, terror is the chief weapon, according 
to Ion Mihai Pacepa, the former head of Romanian 
foreign intelligence who defected to the West, quoting 
the head of the KGB’s First Chief Directorate. Such 
activities were the “heart and soul of Soviet intelli-
gence” said Oleg Kalugin, the former KGB general 
who also defected to the US [37].

St. Petersburg. When Putin departed the crum-
bling German Democratic Republic in 1990, he went to 
St. Petersburg, ostensibly resigning from the KGB. He 
soon became a deputy to St. Petersburg mayor, Anatoly 
Sobchak. Putin, as head of the city’s international 
economic affairs and principal liaison to the KGB and 
law enforcement, became known as Sobchak’s fixer. 
By this time the KGB was active in siphoning funds 
from various contracts and export licenses to send 
abroad to preserve its financial position and support 
its operations via friendly firms, some of which were 
fronts, others willingly witting. Some in the KGB 
foresaw the coming economic collapse of the Soviet 
Union and were hedging bets [69]. Belton observes 
that the real Perestroika started under Andropov’s 
regime, before Gorbachev, when entrepreneurs were 
given latitude to engage in “black markets,” i.e., not 
under the bureaucratically planned economy. But these 
required KGB connections for protection. It was the 
“beginning of the looting of the Soviet state” [66] and 
the start of the KGB alliance with organized crime 
networks in Russia. 

St. Petersburg was a tough town. Its port was 
largely controlled by organized crime. It was used to 
smuggle drugs from Colombia to Western Europe. 
A reformer, Mikhail Manevich, was shot dead by a 
sniper when his actions threatened criminal control 
of the port in 1997 [104]. Galina Starovoitoya, a Duma 
member and reform activist, who opposed the grow-
ing KGB influence in Yeltsin’s regime, was gunned 

From AFIO's  The Intelligencer 

Journal of U.S. Intelligence Studies

Volume 26 • Number 1 • Fall 2020 $15 single copy price  

Association of Former Intelligence Officers 
7700 Leesburg Pike, Suite 324 
Falls Church, Virginia 22043          
Web: www.afio.com    *   E-mail: afio@afio.com



Page 104 Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence Studies Fall 2020

down in her apartment building in November 1998. 
The KGB has been believed to be behind her assassi-
nation [113-4]. Corruption was rife in St. Petersburg. 
Putin reportedly destroyed many records when the 
USSR disintegrated and Yeltsin assumed power.

When the August 18, 1991 attempted coup 
against Gorbachev failed and Boris Yeltsin emerged as 
the leader of the country and the USSR disintegrated 
into its regional parts, leaders of the KGB worked 
to secret abroad much of the wealth of the Commu-
nist Party. When Russian Federation investigators 
attempted to discover what had happened to much of 
the wealth, they were blocked by Yevgeny Primakov, 
appointed head of the SVR by Yeltsin.1 Primakov was 
a leading conspirator in looting the hidden assets of 
the Communist Party. Sergei Tretyakov, a senior for-
eign intelligence official, later said “tens of billions of 
dollars had been transferred to maintain the foreign 
intelligence networks of the KGB” [95].

From St. Petersburg to Moscow. In 1996, 
after Anatoly Sobchak lost reelection as mayor of St. 
Petersburg, Putin, unemployed, moved to Moscow. 
Pavel Borodin, a friend, hired him in the Presidential 
Property Management Department where ironically 
Putin was to organize the transfer of Communist Party 
assets to the new Russian Federation. Soon he was 
named as a deputy of Yeltsin’s Presidential Staff and 
then put in charge of relations with Russia’s regions. 
In July 1998 Yeltsin appointed Putin as chief of the FSB. 
Thirteen months later, in August 1999, he was acting 
prime minister of the Russian Federation.

Following increased unrest in Chechnya in 
September 1999, a series of apartment bombings 
in Moscow and other locations shook Russia. Putin 
responded forcefully and initiated retaliatory air 
strikes on Chechen targets, which helped his popu-
larity and set him apart from other leading Russian 
figures. This was the start of the Second Chechen War. 
(Questions remain to this day, Belton writes, as to 
whether the apartment bombings were a provocation 
by the FSB and not Chechen terrorist attacks.)

Yeltsin’s regime was rife with corruption, and 
he suffered from extreme alcoholism. After 1998 the 
government debt default scandals became daily affairs 
involving “The Family,” including his daughter, her 
husband, close associates, and pro-Yeltsin oligarchs, 
who had become rich by taking over former Soviet 

1. Yeltsin broke up the Soviet KGB after its involvement in the at-
tempted coup. The First Chief Directorate (foreign intelligence) was
reconstituted as the SVR. Most of the rest by 1995 became the Federal 
Security Service (FSB) responsible for internal security and counterin-
telligence.

enterprises. On December 31, 1999 Yeltsin resigned 
as president of the Russian Federation and named 
Putin as acting president. Later confirmed by the 
Duma, one of Putin’s first decrees was to prevent any 
prosecution of “The Family.” Later decrees scuttled 
other investigations of Putin’s St. Petersburg cohorts 
including Putin himself, Belton reports.

The St. Petersburg ‘siloviki.’2 Putin’s insiders 
largely came from St. Petersburg. He appointed them 
to critical positions once he assumed the presidency. 
He moved quickly to consolidate power from the 
clique that had supported Yeltsin. Putin initially went 
after the independent media. Vladimir Gusinsky, the 
oligarch owner of Media Most and NTV, had openly 
speculated about FSB involvement in the apartment 
bombings. He was forced to sell his shares to avoid 
criminal prosecution for misappropriation of funds 
and left Russia in June 2000. Next were the Yeltsin oli-
garchs, who controlled vast wealth. Belton estimates 
seven controlled fifty percent of Russia’s total wealth.

In the summer of 2000, police raids on several 
oligarch-owned enterprises were meant to scare the 
oligarchs into submission. With Boris Berezovsky, one 
of the most powerful oligarchs under Yeltsin, intimi-
dation didn’t work and he quickly fell out with Putin. 
Berezovsky publicly attacked Putin over proposed 
legislation and his handling of the Kursk submarine 
disaster in August 2000. Putin’s government charged 
Berezovsky of fraud involving Aeroflot, and he fled to 
the United Kingdom in October 2000. From there he 
continued his attacks on Putin, despite two assassi-
nation plots in 2003 and 2007, until his 2013 alleged 
suicide. (Conflicting autopsies have never concluded 
whether it was murder, but some evidence exists 
that it was.)

A principal target was Mikhail Khodorkovsky, 
the richest oligarch under Yeltsin. Through currency 
exchange and importing computers he was wealthy 
by 1989. He created Menatep Bank through which 
he amassed an additional fortune and stashed hun-
dreds of millions of dollars in overseas accounts. He 
gained political power by financing politicians in 
the Duma. When in 1992 fixed prices were freed the 
result was inflation. Khodorkovsky and other tycoons 
loaned funds to the needy government that offered 
as collateral shares in state enterprises, which they 
collected when the government defaulted in 1998. 
Khodorkovsky acquired the Yukos oil network. When 
he tried to integrate the Yukos oil conglomerate with 

2. “Siloviki” translates as men of force. The term came into use in the
Yeltsin years referring to members of the KGB, SVR, FSB, Federal Drug
Control Service, and GRU.



Page 105Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence StudiesFall 2020

western firms, the move was viewed by the Kremlin 
as a national threat. In October 2003, Khodorkovsky 
was arrested by FSB agents when his plane landed at 
Novosibirsk. He was sent to prison for 10 years.

His trial showed the transformation of the 
“culture of the law enforcement system – the police, 
prosecutors and the courts – into a predatory machine 
that took over businesses and removed political 
rivals…” [275]. This was the result of pressure from 
Igor Sechin, Putin’s right hand. By 2004 the “free-
wheeling oligarchs of the 1990s were soon brought 
to heel” [11]. “…the ever-present threat of tax fraud 
charges was part of a process that was gradually 
turning Yeltsin-era oligarchs into loyal vassals” [345-
6]. Vladimir Bogdanov, the head of a major Siberian 
oil and gas complex, was one who made peace with 
the Kremlin. When meeting Putin he reportedly said 
“It’s your company. I am for you in any case. Just tell 
me how to spend the money” [217-8].

Political opponents were dealt with harshly. 
Exiled oligarchs and their aides have met untimely 
deaths, many in the UK,3 including Berezovsky and 
Alexander Perepelichny, who in exile shared informa-
tion on a share-swapping scandal involving Deutsche 
Bank and exposed the corrupt Hermitage Capital 
Investors seizure. Perepelichny had a “heart attack” 
in the UK upon returning from a trip to Paris. (“It’s 
so obvious that it’s an assassination,” said the former 
head of Britain’s National Counter Terrorism Security 
Office. “There’s no way it wasn’t a hit.”4) Even Putin’s 
former boss in St. Petersburg, Anatoly Sobchak, who 
had gone into exile and returned and wrote a critical 
article about the post-Soviet KGB corruption in the 
city, died four months later, just before the 2000 Duma 
elections, of another apparent “heart attack.” Specula-
tion, Belton writes, is that Sobchak was poisoned by a 
KGB operative who was his security guard.

Obschak (a stash of illegal money). Belton 
knows how to follow the money— a strong point of her 
book. It explains much of the motivation and many of 
the activities of Putin’s KGB-associated regime. “…all 
businesses of any scale were dependent on the good 
will of the Kremlin” [356]. They were extorted to pay 
for the needs and desires of Putin and his closest advi-
sors. A prime example was the palatial home for Putin 

3. See Peter C. Oleson. “Wet Affairs, Part II,” The Intelligencer, Vol. 24, 
No. 1, Spring 2018. https://www.afio.com/publications/OLESON_Wet​
_Affairs_II_AFIO_INTELLIGENCER_SPRING_2018_Vol24_no1.pdf.
4. Ibid. The Hermitage Capital Investors scandal involved allegations 
of tax evasion for which Russian authorities seized the firm. Its lawyer, 
Sergei Magnitsky, was beaten to death in a Moscow prison, which led
to the imposition of economic and personal sanctions by the US and 
European countries on Russia and several Russian individuals.

near Sochi. Another was the “taxing” (i.e., extortion 
of “donations”) of subservient oligarchs to pay for the 
elaborate facilities for the 2014 Sochi Olympics. The 
Kremlin created vast secret slush funds that were not 
accountable to the Duma, hidden behind “Byzantine 
layers of complexity” [341].

Much of what the Kremlin was doing was exposed 
by Sergei Kolesnikov of Rossiya Bank in St. Petersburg, 
who defected to the US in 2010 with USB sticks full of 
data and tape recordings of conversations. His intelli-
gence showed how funds were being siphoned off to 
the BVIs and Panama, into Santal Trading, a company 
called “the safe” [315].

Russia’s foreign intelligence leaders had become 
experts in Western financial systems and institutions, 
the knowledge of which they used to hide the vast sums 
stolen from the USSR and Russian Federation. They 
used banks in numerous countries to transfer cash 
to the West. In a scheme called the “Moldovan Laun-
dromat” more than $20 billion was moved through 
Moldovan, Latvian, and Estonian banks between 2010 
and 2014 from Russia’s Land Bank (RZB). Germany’s 
Deutsche Bank, whose Moscow head was close to the 
Kremlin, was involved in the mirror trade scandals. 
When in 2006 the Russian central banker Andrei 
Kozlov tried to shut down the siphoning of funds 
from Diskont Bank he and his three security guards 
were shot dead in a parking lot. Dansk Bank was 
involved in massive money laundering (estimated at 
over $200 billion) until 2013. The Bank of New York 
was involved in laundering more than $7 billion for 
the Russian mob in New York, which had close SVR 
connections. Yury Shvets, a former KGB officer in the 
Washington, DC residentura, who defected to the 
US in 1994, told a House of Representatives hearing 
“Wide-scale infiltration of the Western f inancial 
system by Russian organized crime started right on 
the eve of the collapse of the Soviet Union… The main 
players of the game were high-ranking officials of the 
Soviet Communist Party, top KGB leadership and top 
bosses of the criminal world” [412]. Those who tried 
to interfere were also dealt with harshly. In 2014 two 
police officers investigating money siphoning from 
the interior ministry were arrested on orders of Ivan 
Tkachev, head of the SVR’s Department K. Department 
K was in charge of funneling monies to the West. One 
of the police officers, Boris Kolesnikov, “fell” to his 
death while in custody.

The 2016 leak of the Panama Papers from the law 
firm Mossack Fonseca revealed much about under-the-
table Russian financial activities. More than $2 billion 
had been funneled into front companies from Bank 

https://www.afio.com/publications/OLESON_Wet_Affairs_II_AFIO_INTELLIGENCER_SPRING_2018_Vol24_no1.pdf
https://www.afio.com/publications/OLESON_Wet_Affairs_II_AFIO_INTELLIGENCER_SPRING_2018_Vol24_no1.pdf


Page 106 Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence Studies Fall 2020

Rossiya from 2009 to 2012. Much was in accounts 
owned by Sergei Roldugin, a cellist, but also the person 
who introduced Putin to his wife and was godfather to 
their first daughter. Investigative journalists estimated 
that as much as $800 billion had been siphoned out of 
the Russian economy over the years.

Belton observes that the actions of consolidating 
economic power in the Kremlin has created a modern 
feudal economy where everything is subject to the 
decisions of the ruler.

Conflict with the West. Belton posits that 
Putin believed that the West, and particularly the US, 
was conspiring to destroy Russia. He perceived NATO 
was encroaching on Russia’s sphere of influence, espe-
cially in Ukraine and Georgia. Russia invaded Georgia 
in 2008 and seized two provinces setting them up as 
“independent.” Putin became convinced that the US 
was behind the popular revolutions in former Soviet 
states and the 2011 anti-corruption demonstrations 
in Moscow led by dissident Alexei Navalny.5

One of Belton’s chapters is entitled “Soft Power in 
an Iron Fist.” She addresses how the Kremlin came to 
use the revived Orthodox Church as a tool. Konstantin 
Malofeev, as a representative of the church, set up 
various proxy groups inside Russia and outside that 
were fronts for Russian intelligence. As a religious 
figure he was an “ideal foil” for the Kremlin [427]. He 
interacted and provided funds to right-wing dissident 
groups in the Donetsk region of Ukraine and to the 
World Congress of Families which is tied to evangel-
ical groups in the US [442].

The Kremlin and the reorganized security ser-
vices used its black cash funds to “buy off and corrupt 
officials… in Russia’s neighboring states” and else-
where [333]. A major target was Ukraine. Ukrainian 
oligarch Dmitry Firtash, who had ties to Russian 
criminals, funneled monies to pro-Moscow Ukrainian 
politicians. He has been accused of bribery, racketeer-
ing, and other crimes and fought extradition to the 
US. He was a major funder for Viktor Yanukovych, 
the pro-Moscow president of Ukraine, who fled to 
Moscow after the February 2014 uprising. Later that 
month Russia seized the Crimean region of Ukraine. 
The continuing insurgency in the Donetsk is supplied 
by Russia.

London. Black cash was also used throughout 
the West. London became “awash with Russian cash” 
[352]. The UK had loose standards regarding where 
monies came from. Russian money was a “huge 

5. Navalny, who has repeatedly accused Putin of corruption, has been
arrested numerous times for organizing unsanctioned mass protests 
and attacked by anonymous assailants.

stream of income for armies of bankers, lawyers, con-
sultants and PR firms” [351]. Russians bought expen-
sive London real estate. The monies flowed in from 
hard-to-trace sources in Cyprus, the BVIs, Panama, 
Jersey, Guernsey, the Isle of Man, and other opaque 
financial locations. The Kremlin used the London 
courts to harass anti-Putin elements. Sergei Pugachev, 
the former “Kremlin banker,” after he fled Russia was 
sued in London’s High Court, which ordered that his 
assets be seized at the behest of the Kremlin. Such 
cases have been very lucrative for London law firms, 
Belton points out.

“Putin sent his agents to corrupt the British 
elite” [6]. Alexander Lebedev, listed by Forbes as one 
of the 100 top Russian oligarchs, bought the widely 
read Evening Standard newspaper. Dmitry Firtash, the 
pro-Kremlin Ukrainian oligarch, donated heavily to 
Cambridge University and the Conservative Party. 
Roman Abramovich, formerly the partner of exiled 
Berezovsky but who remained tied to the Kremlin, 
was told by Putin in 2003 to buy the Chelsea football 
club, which was to serve as a “beachhead for Russian 
inf luence in the UK” [352]. The Tory government 
appeared blind to the growing Russian influence and 
the growing number of deaths of people in the UK 
tied to Russian exiles.

Belton addresses Russian cash used to influence 
the Brexit vote. Some £400,000 was contributed to the 
British Conservative Party via Alexander Temerko, a 
former KGB official, who also wined and dined Tory 
figures. Arron Banks, whose wife is Russian, was the 
largest contributor to the Brexit movement. The source 
of his money has raised questions.

Western Europe. Throughout Western Europe 
Russian black cash was used to influence and corrupt 
officials and political parties. The cash funded the 
“extreme left and right to disrupt and undermine 
institutions… [404]. In the Czech Republic, Milos 
Zeman has been seen as a close Putin ally. His party 
received more than half of its contributions via a Bank 
Rossiya-linked Swiss lawyer, according to revelations 
from the Panama Papers. Others receiving black cash 
reported by Belton included:

• The National Front in France and its princi-
pal, Marine le Pen.

• France’s oil company, Total, which later
called for the lifting of sanctions on Russia.

• The far-right Jobbik party in Hungary. Its
leader, Béla Kovács, whose later investiga-
tion for being a Russian agent was blocked 



Page 107Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence StudiesFall 2020

by Victor Orbán, Hungary’s president, who 
is also seen as pro-Putin.

• The right-wing Lega Nord party and Five Star 
Movement in Italy.

• The left-wing Syriza party in Greece, which
took power in 2015.

• Die Linke, a new leftist party established in
2007, in Germany.

• Austria’s right-wing Freedom Party. Russian
interests bought Austria’s biggest newspa-
per, Kronen Zeitung.

• Bulgaria’s right-wing Ataka party.

• Gerhard Schroeder, former German chan-
cellor, who was rewarded with a seat on the 
board of the Nord Stream company building 
a pipeline from Russia to Germany.

Daphne Caruana Galizia, a Maltese anti-corrup-
tion journalist, was killed by a car bomb in 2017. She 
had told a British member of parliament “Russian and 
Azeri money had bought the whole of [the Maltese 
government]… [417]. And that the money was being 
laundered via London.

Belton concludes that more than just removing 
Western sanctions, Putin’s regime was trying to “forge 
their own bloc within Europe and subvert the political 
landscape of the entire continent” [436].

The United States. The US was not exempt from 
the flow of Russian black cash. Belton’s final chapter is 
entitled “The Network and Donald Trump.” She exam-
ines the known Russian-linked people associated with 
Trump since 1987 and the deals made or promised. 
According to the author, who interviewed former KGB 
officers, the KGB developed an interest in Trump when 
he first visited Moscow. When he returned, Trump ran 
full-page ads in three newspapers parroting Russian 
positions. According to Shvets, the KGB at that time 
believed it had “recruited” Trump [477].

Shalva Chigirinsky, an antique smuggler close to 
SVR head Yevgeny Primakov, and associated with the 
Russian Solntsevskaya crime group, first met Trump 
in 1990. Chigirinsky was involved in early Russian 
attempts at money laundering and was a constant 
figure at Trump’s Taj Mahal casino in Atlantic City 
[451]. The Taj Mahal became a “favored venue for 
laundering cash,” according to Belton [454]. When 
facing bankruptcy in 1990, Trump was bailed out 
via a bond restructuring managed by the lawyer who 
introduced Trump to Chigirinsky. Chigirinsky also 
knew Carl Icahn, who with Wilbur Ross, was involved 
in saving Trump financially. Chigirinsky is linked to 

Tamir Sapir, a KGB-linked oil trader, Sam Kislin, and 
Aras Agalarov.

The Taj Mahal was a favorite retreat for Vyacheslav 
Ivankov, a Russian crime principal who came to New 
York City in 1992 and whom the FBI believed was 
dealing in drugs, extortion, and murder. He was found 
living in a luxury apartment in Trump Tower on Fifth 
Avenue in Manhattan [454]. (He was shot dead by a 
sniper in Moscow in 2009.)

Trump’s closeness to Russians is best exem-
plified by his real estate deals. The Bayrock Group, 
founded in 2001, became deeply involved with the 
Trump Organization. Tevfik Arif, the founder, was a 
former Soviet official and oligarch chrome trader from 
Kazakhstan, who teamed with Felix Sater for Trump 
Tower and resort projects, and later entered arrange-
ments to pay the Trump Organization licensing and 
management fees worth millions of dollars. Bayrock 
marketed Trump Organization properties to Russians 
in New York and southern Florida. Projects included a 
2003 joint venture for the Trump International Hotel 
and Tower in Ft. Lauderdale; a hotel in Phoenix (that 
resulted in a lawsuit that Bayrock was skimming 
funds from the project); the 2005 Trump Ocean 
Club International and Tower in Panama (there were 
allegations of laundering drug money involving two 
former Russian emigrés living in Canada); the 2006 
Trump Tower SOHO in Manhattan, a $450 million 
project also involving Tamir Sapir, that resulted in 
lawsuits alleging fraud and deceptive sales practices 
(the Trump Organization received 18 percent of reve-
nues for licensing and management fees); and the 2012 
Trump International Hotel and Tower in Toronto that 
was financed by Russia’s VEB Bank and ended up with 
multiple lawsuits.

In 2010 two former Bayrock employees f iled 
suit alleging that Bayrock was covertly owned by the 
Russian mob. Its sources of funds were always myste-
rious. A 2018 US Treasury Department investigation 
concluded that one-third of the top-end sales by Bay-
rock were suspicious [466]. $98 million of real estate 
in south Florida was bought by Russians, and two 
thousand apartments were purchased via “anonymous 
ownership vehicles” [467].

In the 2008 financial crisis Trump was hurting 
for cash. Fortuitously, an obscure Russian oligarch, 
Dmitry Rybolovlev, offered to purchase Trump’s Palm 
Beach mansion for $95 million in cash, more than 
twice the $41 million Trump paid in 2004. Trump’s 
other source of funds was Deutsche Bank. From 1998 
the bank loaned Trump at least $2 billion for various 
development projects including the Doral Resort and 



Page 108 Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence Studies Fall 2020

Spa in Miami, Trump Tower in Honolulu, and the Old 
Post Office Building in Washington, DC.6 The loans 
to Trump became very controversial within the bank 
and are still under investigation by various authorities. 
(Deutsche Bank was involved in the illicit transfer of 
$10 billion from Russia [479].)

Apparently Trump first expressed interest in 
building a tower in Moscow during his 1987 trip to the 
Soviet Union. In 2005 he struck a deal with Bayrock for 
such a development, but it never materialized. Belton 
writes that some believe the Moscow tower idea was 
a dangle from Russian authorities to keep Trump 
interested and on the hook.

Trump, who owned the Miss Universe pageant, 
decided to hold it in Moscow in 2013. His Azeri-Rus-
sian billionaire partner was Aras Agalarov, who owned 
a US-Soviet import-export business and became a 
property developer. Agalarov paid Trump $20 million. 
He also acted as a go-between with Putin on a possible 
Trump Tower in Moscow.

Trump’s financial ties to Kremlin-associated 
Russians and Russian organized crime figures have 
been extensive for years. More than once, Belton notes, 
Russians have rescued him from financial difficulties.

Conclusions. Putin’s People is a most significant 
book. However, readers need to exercise caution in 
accepting many of the comments made by those 
Belton interviewed. Some of her sources are clearly 
anti-Putin; others likely have things to hide and are 
not entirely candid.

The siphoning of Russia’s wealth by the security 
services has given them enormous assets, which 
they are using, often very effectively, to corrupt many 
officials and others in the West. Putin’s regime is a 
ruthless criminal enterprise as evidenced by its cor-
rupt use of law enforcement and the courts at home 
and assassinations abroad. Belton’s book is a guide 
to understanding how the Kremlin works and is fair 
warning to the West of Putin’s aggression. He is an 
implacable foe.

S o m e  S i g n i f i c a n t  F i g u r e s 
w h o  a r e  P u t i n ’ s  P e o p l e

Roman Abramovich—Oligarch oil trader and protégé of 
Berezovsky, who broke with him and assumed control 
of his businesses when he fled Russia. Abramovich was 
the “cashier” to the Yeltsin family and later to Putin. 
In 2003 he bought the Chelsea football club in the UK.

6. Belton uses a $4 billion figures to include loans and bond offerings 
[478-9].

Aras Agalarov—An Azeri-Russian real estate billionaire. 
Involved in Trump Tower Moscow negotiations. Trump’s 
benefactor for the 2013 Miss Universe pageant in 
Moscow. His son, Emin, helped arrange Russian lawyer 
Natalia Veselnitskaya’s 2016 meeting in Trump Tower 
with Donald Trump Jr, Jared Kushner, and Paul Manafort 
at which she promised “dirt” on Hillary Clinton.

Andrei Akimov—A KGB officer in Vienna, Austria, and head 
off the Soviet Union’s bank in Vienna. He became “one 
of the most important financiers behind Vladimir Putin’s 
regime” [64].

Tevfik Arif—Founder of the Bayrock Group (2001) and 
partner of Sater. Set up its offices in Trump Tower on 
5th Avenue. Founded an import-export business in 1991 
trading chrome and raw materials. 

Victor Cherkesov—Chief of the St. Petersburg KGB, and 
mentor to Putin. Putin named him as the deputy chief 
of the FSB. In 2003 he became Putin’s representative to 
the Northwestern Federal District, which includes St. 
Petersburg. He is an opponent of Sechin and was sacked 
and given a lesser job.

Oleg Deripaska—Became an oligarch by export arbitrage 
and controlled Rusal metals, the world’s largest alumi-
num producer, until 2018. Has close ties to Putin. Tied to 
Paul Manafort, who allegedly offered insider briefings to 
Deripaska on the 2016 US election campaign. Has been 
sanctioned by the US for money laundering for Putin. 
Made major investment in Kentucky during the 2018 
mid-term elections. Quoted as saying “I don’t separate 
myself from the state. I have no other interests” [362]

Yevgeny Dvoskin—A New York City Russian mob-linked 
financier with FSB Directorate K connections who was 
the “driving force behind many of the biggest money 
laundering schemes” [409].

Dmitry Firtash—Ukrainian oligarch controlling natural 
gas. According to the FBI he is an organized crime asso-
ciate. He has been indicted for bribery and has fought 
extradition to the US. As a Gazprom middleman he 
financed pro-Moscow Ukrainian politicians, including 
the presidential campaign of Victor Yanukovyich, who 
fled Ukraine in 2014 after its uprising. Firtash has been 
associated with Rudy Giuliani’s attempts to dig up neg-
ative information on Joe Biden and his son in Ukraine.

Sergei Ivanov—Also came up through the St. Petersburg 
KGB. Was named deputy chief of the SVR and later Sec-
retary of the Security Council, the second most powerful 
position in the Kremlin.

Victor Ivanov—Also a St. Petersburg KGB off icial and 
director of the Federal Narcotics Service. In 1999 he was 
named the chief of the internal security department of 
the FSB. Then he became the deputy head of the Presi-
dential Staff. Like Sechin, he is one of the closest to Putin.

Semyon (Sam) Kislin—In the 1990s invested in the metals 
industry in the Russian Federation. Made loans to Rus-
sians to buy units in Trump World Tower near the UN. 
Was involved with Bayrock in bankrolling Trump SOHO 
with Arif and Sapir. Contributor to Rudy Giuliani’s may-
oral campaigns and friend. According to the FBI (1994) 
was tied to Russian organized crime in Brooklyn and 
involved in money laundering.



Page 109Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence StudiesFall 2020

Yuri Kovalchuk—From St. Petersburg. Became head of 
Bank Rossiya, called “Putin’s bank” by the US Treasury 
Department. Bank Rossiya was controlled by the KGB 
after the 1991 attempted putsch and was a major vehicle 
for siphoning funds out of Russia to safe havens in the 
West.

Nikolai Patrushev—Came up through the St. Petersburg 
KGB. Succeeded Putin as head of the FSB and served 
through his first two terms. In 2008 he was named as 
Secretary of the Security Council, the second most 
powerful position in the Kremlin. He was sanctioned 
by the West after the seizure of Crimea.

Sergei Pugachev—Known as the “Kremlin’s banker.” 
Worked for Yeltsin and “The Family” – both relatives 
and early oligarchs. Early promoter of Putin for the pres-
idency but fell out with him. Fled to London and survived 
a 2015 car bomb assassination attempt. Fled to France.

Arkady Rotenberg—Head of the St. Petersburg SMP bank. 
Involved with building the gas pipeline from Russia to 
Germany under the Baltic Sea. Named in the Panama 
Papers for suspicious loans.

Tamir Sapir—Emigrated from the USSR to Israel in 1973 
and then to the US. Opened an electronics store in New 
York with Sam Kislin catering to Russians. Invested in 
Manhattan real estate and became a billionaire. Partici-
pated as an investor in Trump SOHO in 2006 and pursued 
Trump Tower Moscow in 2013. Daughter’s husband was 
friends with Putin and Trump and the Kushners.

Felix Sater—Came to the US from the USSR in 1966 at age 
8. Former managing director of the Bayrock Group.
Involved in Trump real estate deals in Phoenix, Miami,
and London. Convicted of assault and accused of a $40m 
stock fraud scheme. He subsequently volunteered to be 
an FBI asset. However, the intelligence he provided of
the location of lost Stinger missiles in Afghanistan, Al
Qaida cell phone numbers, and location of camps raises
serious questions of how he obtained such information 
and whether he was a Russian double agent. Sater
worked with Trump’s personal lawyer, Michael Cohen,
on a Moscow Trump Tower initiative.

Igor Sechin—Putin’s deputy in St. Petersburg. Vetted every-
thing going to Putin. An undercover KGB officer. Believed 
to be one of the closest to Putin and the leader of the 
siloviki faction in the Kremlin. Previously a deputy prime 
minister, he is now chairman of Rosneft, the Russian 
state oil company. He is referred to as “Darth Vader.”

Gennady Timchenko—A KGB officer who trained with Putin. 
Became an oil trader in St. Petersburg and was involved 
in an infamous oil for food scandal in the 1990s that 
siphoned off funds for KGB slush funds. Became major 
“trustee” for black cash in Geneva.

Dd

Two recent books on Chinese espionage lay bare the 
long-standing emphasis the Chinese Communist Party (CCP), 
and its subservient government of the Peoples Republic of 
China (PRC), have placed on its many intelligence services 
to control its population and promote its position in the 
world. Intelligence and counterintelligence have been criti-
cal element for the CCP since its early days in Shanghai and 
rural China in the 1920s. Throughout its history CCP leaders 
have used clandestine intelligence against personal rivals. 
Intelligence has been a major factor in China’s many purges 
that have often affected the intelligence services themselves. 
Today the Chinese intelligence services are viewed as a major 
offensive tool against the West to bolster the nation’s military 
and economic strength as well as to defend against foreign 
intelligence agencies.

Chinese Communist Espionage:  
An Intelligence Primer
by Peter Mattis and Matthew Brazil
Annapolis, MD: Naval Institute Press, 2019. 360 pages with index and 
very extensive bibliography.

Chinese Spies: From Chairman Mao  
to Xi Jinping
by Roger Faligot
London: Hurst & Company. 2019. Translated by Natasha Lehrer. Orig-
inally published in French in 2008. Second edition, 2015. Updated for 
English translation, 2019. 507 pages, 11 appendices, notes and index.

Mattis, a former CIA counterintelligence analyst, 
and Brazil, a fellow at The Jamestown Foundation and 
China historian, have teamed to compile a well-re-
searched examination of the history, personalities, 
politics, successes and failures associated with the 
Chinese Communist espionage and counter-espionage 
efforts since their inception in 1927 after the Chinese 
Nationalist Party (the Kuomintang – KMT) almost 
eviscerated the communists in a surprise coup, leaving 
only about 2,000 communist soldiers and 10,000 party 
members remaining.

Roget Faligot is a prolific French investigative 
journalist and Chinese speaker, who has studied China 
for many years and interviewed many of its important 
officials. His updated book has only recently been 
available in English. He is the author of L’Empire invis-
ible: les Mafias Chinoise (1996), La Mafia Chinoise en Europe 
(2001), L’Hermine rouge de Shanghai (2004), and many 



Page 110 Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence Studies Fall 2020

central role in intelligence matters throughout his 
career, even as Foreign Minister and Prime Minister. At 
times he was sidelined by internal CCP politics, but he 
survived his opponents and attempts on his life. Mattis 
and Brazil include a fairly comprehensive biography of 
Zhou in Chapter 2 [Mattis & Brazil, 102-9], which also 
includes biographies of most major intelligence-re-
lated historical personages in Communist China. 
Faligot also includes rich biographical information. 
Much of the communist intelligence history relates to 
personalities and cliques.

Deng Xiaoping, the PRC’s leader from 1978 to 
1992, also had a long history of involvement in Chinese 
intelligence. His push for economic reforms included 
employing the PRC’s intelligence agencies to steal 
Western technology and trade secrets.

Modern intelligence organizations emerged after 
the communist victory over the Kuomintang (KMT) 
in 1949. Faligot calls that year “the birth of the spy 
state” [Faligot, 57]. First was the Ministry of Public 
Security (MPS - Gonganbu) in 1949. While the Peoples 
Liberation Army (PLA) always included intelligence 
elements, 2PLA, part of the General Staff, was reorga-
nized in 1955. It was also involved in a major reorgani-
zation of the PLA in 2015 by Xi Jinping. The Ministry 
of State Security (MSS – Guoanbu) was established in 
1983. Several organizations, not openly intelligence, 
were also founded that were, in fact, specialized intel-
ligence elements. The United Front Work Department 
was an early pre-war example, which continued after 
1945. The China Institute of Contemporary Interna-
tional Relations (CICIR) was founded in 1965. Faligot 
comments that CICIR “is one of the rare examples 
anywhere in the world of a think-tank presenting itself 
as 100 per cent academic, but having become 100 per 
cent integrated into the intelligence service” [Faligot, 
71, 218] Jiang Zemin, in power from 1989 to 2003, 
established the International Liaison Department. 
After the April 1999 Falun Gong demonstration in 
Tiananmen Square, on the tenth anniversary of the 
student demonstration, rattled the CCP leadership, the 
610 Office was established to specifically hunt down 
within China and overseas Falun Gong members. The 
610 Office, headed by Luo Gao, is referred to as the 
“Chinese Gestapo.” [Faligot, 297, 301].

Spies saved the CCP from extinction on several 
occasions. In 1931, the operational head of the Spe-
cial Services Section, Gu Shunzang, defected to the 
KMT after being captured to avoid being tortured 
and executed. A well-placed communist spy team (the 
“Three Heros of the Dragon’s Lair”) alerted the CCP 
leaders of the defection, and senior officials, including 

articles. Faligot uses many Chinese terms, which he 
translates.

Mattis and Brazil blend an approach that com-
bines history, with biographies, and synopses of 
espionage cases in seven chapters. Chapter 1 provides 
a good historical overview. The first organized intel-
ligence element was the Special Operations Branch 
(referred to as Teke), founded in 1927. The Special 
Operations Branch was quickly followed by the Special 
Operations Section (1927-35), which mixed espionage, 
counter-espionage, VIP protection, intelligence anal-
ysis, and covert action, including assassinations of 
enemies and turncoats in one element. Organizational 
stability was not a trademark of Chinese Communist 
intelligence. Failures of a purge in 1931 resulted in 
the formation of the Political Protection Department. 
It lasted until 1939 and was replaced by the Social 
Affairs Department, which lasted until the Chinese 
Communist victory over the KMT in 1949. During the 
Second World War, while CCP intelligence and the 
KMT intelligence cooperated against the Japanese, 
each viewed the other as its main enemy.

Faligot’s book interlaces Chinese political history 
with the evolution of its many intelligence organiza-
tions and includes interesting stories of spy cases, 
episodes of deception and betrayals, assassinations 
(including a 1979 KMT attempt to against Deng 
Xiaoping in the US [Faligot, 111]), honey traps, licen-
tious behavior and illegitimate children of leaders, 
and rumors, which often had political impact. The 
author describes relationships, often sub rosa, of the 
CCP leaders, the importance of ethnic and family 
ties, and how multiple generations of those involved 
in the 1934-35 Long March subsequently rose in the 
communist hierarchy. Faligot’s approach is broader 
than that of Mattis and Brazil.

Mao was the dominating political figure after 
consolidating his personal power within the Com-
munist Chinese movement in the 1930s. He often 
drove the organizational and personality changes 
in the intelligence elements, siding with one or 
another faction that was competing for primacy. The 
competition between party organs, the military, and 
civilian government entities over intelligence was 
constant. Important to note is that intelligence was 
never consolidated in one element throughout Chinese 
Communist history.

Zhou Enlai is known as the father of Communist 
Chinese intelligence. In 1927 he established the initial 
Special Operations Branch of the CCP, and the second 
department of the Peoples Liberation Army (PLA2), 
military intelligence, in 1932. Zhou often played a 



Page 111Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence StudiesFall 2020

Zhou Enlai, managed to escape, although many lower 
officials and members were caught. Li Kenong, later 
the head of 2PLA, earlier in his career as a CCP agent, 
was KMT Generalissimo Chiang Kai Shek’s personal 
cryptographer and sent copies of Chiang’s messages 
to the communists. In 1934, Mo Xiong, another CCP 
spy on Chiang Kai-shek’s staff, learned of the plans to 
encircle the Red Army’s stronghold. Mo’s forewarn-
ing resulted in the Long March when the Red Army 
retreated to safer areas in Shaanxi Province but at a 
terrible cost. Only 20,000 out of 86,000 who began the 
march survived. In 1947, Xiong Xianghui, a CCP mole 
on the staff of a KMT general, warned of the plan to 
attack Yan’an, the CCP’s headquarters, and wipe it out. 
When the Nationalist troops entered the city, it was 
devoid of CCP elements. In April 1955, Zhou Enlai, by 
then China’s Premier under Mao Zedong, may have 
been saved by an intelligence tip that Air India Flight 
300 from Hong Kong to Bandung, Indonesia, on which 
he was scheduled to fly, would be bombed. He changed 
planes and Flight 300 with many of his colleagues was 
destroyed over the sea near Indonesia [Faligot, 69].

Purges and witch-hunts have characterized the 
CCP since its earliest days. Often initiated by Mao 
Zedong, these were aimed at real or perceived oppo-
nents and traitors. In 1943-44 Mao initiated a major 
purge of party members conducted by Kang Sheng, 
who was the head of the Party’s Social Affairs Depart-
ment (SAD) and 2PLA. Kang was close to Mao and 
especially his wife, Jiang Qing. Eventually the Soviets 
urged Mao to rein in Kang’s reign of terror. Another 
purge occurred in 1955. Mao’s 1966-76 Cultural Rev-
olution involved a reign of terror that only ended with 
his death. Kang survived Mao and the subsequent 
purge of the Gang of Four, including Jiang Qing. 

Kang led later purges. In 1971 a purge of the intel-
ligence services occurred after the failed putsch by PLA 
head, Lin Biao. (Originally, he was Mao’s designated 
heir.) Kang was now head of the Special Cases Section 
of the Central Committee. As Faligot wrote: “Many 
comrades in the Party’s central apparatus noticed that 
‘it is better to enter hell than Kang Sheng’s office’” 
[Faligot, 115]. Another purge took place after the 
Tiananmen Square massacre of 1989, when various 
PLA and security elements fought a pitched battle 
against each other in central Beijing. In 1992, Jiang 
Zemin, purged those not of his Shanghai clique when 
he became the CCP leader. The latest occurred in 2015 
with Xi Jinping’s anti-corruption campaign and con-
solidation of power against Bo Xilai, the powerful but 
corrupt trade minister and former radical Red Guards 
participant, and Zhou Yongkang, the head of the Polit-

ical-Legal Commission of the CCP and former head of 
the Ministry of Public Security (MPS - Gonganbu). The 
MSS (Guoanbu) also underwent a purge at this time 
when Ma Jian, the head of counterintelligence was 
arrested and sentenced to life in prison.

Mattis’ and Brazil’s Chapter 7 brings the history 
of Communist Chinese intelligence largely up-to-
date. It also addresses internal counterintelligence 
and surveillance within modern mainland China, 
largely against non-Han minorities, and the use of 
the national identification card and the “social credit” 
system for keeping track of all residents.

Mattis’ and Brazil’s Chapters 3, 4, 5, and 6 address 
specific cases of Chinese Communist espionage. Chap-
ter 4 focuses on economic espionage. “Beijing operates 
a centrally directed system that pursues technology 
through both open and clandestine means.” Some is in 
support of the official PRC Five-Year Plan and “Made in 
China” program and conducted by the PLA or MSS. “… 
Beijing allows other PRC organizations to pursue their 
own technology acquisition operations, all intended 
to help China catch up with and even surpass the 
West” [Mattis & Brazil, 145]. Often these operations 
are “private” affairs for commercial gain. While the 
chapter does not include all cases of economic espio-
nage against the US, the number included is sobering.

Faligot’s treatment of economic espionage has 
greater international flavor. China’s long history of 
economic espionage dates from the 1930s. Its 863 
Program, initiated by Deng in 1982, greatly expanded 
the effort. Faligot quotes from a British MI5 manual 
for businessmen visiting China that outlines what are 
the targets of Chinese espionage and their methods 
[Faligot, 272-3]. He lists the methods used: open 
sources, such as Xinhua; exploiting political relations, 
including scandals and “beautiful women” tactics 
(i.e., honey pots); international cooperation, including 
investment; limited commercial acquisition (buying 
a few items and doing reverse engineering to copy 
them); scientific cooperation and looting unprotected 
knowledge; student cooperation; the Thousand Tal-
ents Program to bring domestic and foreign exper-
tise to China to support its development; Confucius 
Institutes for information operations and propaganda; 
exploiting relationships (guanxi), especially of ethnic 
Chinese; extortionist negotiating tactics against 
foreign businesses, and cyber intrusions [Faligot, 
282-85]. Often the Chinese play on the naiveté of
Western businessmen. Faligot notes that the Chinese 
success and its growing economy by 2015 resulted in
a changed vision – from being the world’s factory to
being its bank. This is what lies behind initiatives such 



Page 112 Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence Studies Fall 2020

as the Asia Infrastructure Investment Bank, the new 
“Silk Road,” the Shanghai Cooperation Organization 
(SCO), and the One Belt One Road concept. Conse-
quently, China’s intelligence services, augmented 
by private companies (which under a 2017 law are 
required to cooperate) and institutions, such as the 
Ministry of Foreign Trade.

Readers of this journal will recognize many of 
the cases detailed in Mattis’ and Brazil’s Chapter 6, 
including Benjamin Bishop; the FBI’s Kun Shan Chun; 
the State Department’s Candace Claiborne; DoD’s 
James Fondren Jr; DIA’s Ron Hansen; CIA’s Jerry Chun 
Shing Lee, Kevin Mallory, and Larry Wu-tai Chin; the 
double agent, Katrina Leung; Chi Mak; and others. 
What is discernable from Mattis’ and Brazil’s book 
is the emphasis of Communist Chinese intelligence 
operations on Taiwan. Faligot adds some interesting 
detail to the Larry Wu-Tai Chin case, as one of the 
“deep water fish” (i.e., illegals) of Chinese intelligence 
[Faligot, 124-31].

Both books contain some interesting historical 
tidbits. For example, the authors of both books note 
how the US cooperated with Chinese intelligence to 
monitor Soviet missile tests from Xinjiang after the 
loss of the CIA’s Tacksman telemetry intercept sites 
in northern Iran, teaching the Chinese in the process 
about technical SIGINT [Mattis & Brazil, 17]. Faligot 
recounts how the Chinese took over control of the 
Lourdes, Cuba SIGINT site from Russia. He explains 
how Chinese intelligence played in the return of Hong 
Kong. His coverage of how Chinese intelligence was 
involved in the 2008 Beijing Olympics is unique.

Today, Chinese communist espionage uses 
many means – traditional spies as well as unwitting 
individuals, who may not know they are being used 
for intelligence purposes; attachés; journalists, both 
associated with official news organizations, such as 
Xinhua (a long-time adjunct of Chinese intelligence), 
and “independent” travelers; business off icials; 
scientists; students; and increasingly cyber. Beijing 
allows non-government actors to engage in espionage, 
especially economic espionage to obtain technology 
and trade secrets beneficial to the PRC’s economy, 
and to attract to China experts under its Thousand 
Talents Program.

Mattis’ and Brazil’s stated purpose for their 
book was to provide an understanding of how China 
conducts espionage. In this they succeed. The authors 
acknowledge the difficulties in researching this sub-
ject given the facts that much of the relevant source 
materials are only in the Chinese language and that 
archives in the PRC are largely closed to Western 

researchers. Mattis’ and Brazil’s book is a good 
addition to any intelligence bookshelf. For the casual 
reader Chapters 1 and 7 are the most relevant. Much of 
the detail in the other chapters will only be of interest 
to serious students of the subject.

Faligot’s book is in-depth. As such it can be over-
whelming for a reader not already familiar with the 
history of Communist China. Some of his observations 
of US intelligence miss the mark, but reflect his French 
point of view, which can be somewhat jaded. But 
this does not detract from the value of his book. His 
many appendices on leaders of the many intelligence 
organizations, the structure of these organizations, 
principal spy cases, glossary, and more make Chinese 
Spies a valuable reference work.

Mattis and Brazil conclude that “Marxist political 
sensibilities still drive policy and analysis, and Chi-
na’s current leader, Xi Jinping, has returned to Mao’s 
policy of demanding personal loyalty from his security 
services…” [Mattis & Brazil, 58]. Faligot adds that the 
Chinese secret services remain an “essential pillar of 
power” for the CCP [Faligot, 402].

Dd

Geospatial Intelligence: Origins and Evolution
by Robert M. Clark
Washington DC: Georgetown University Press, 2020. 368 pages, index, 
glossary of terms, and selected bibliography.

Clark’s text is a first. Its 
title describes the book, which 
covers litt le-known history 
and at the end takes an antici-
patory peek at the future of the 
discipline given the impact of 
emerging technologies, such as 
artificial intelligence (AI).

There is no other text 
this reviewer is aware of that 
addresses the broad applica-

tions of geospatial intelligence in many fields, not just 
national security but also law enforcement, environ-
mental management, medicine, agriculture, business, 
non-governmental organizations’ operations, and 
other fields. In twenty chapters Clark walks through 
history explaining how various inventions and inno-
vations merged to create a new intelligence discipline. 
Unlike other disciplines, which are collection-centric, 
geospatial intelligence (GEOINT) is a hybrid of collec-
tion from all the other disciplines, non-intelligence 
information, and analysis. He provides explanations 
of the various definitions that have been applied to 
GEOINT, for there are many. With such broad reach 



Page 113Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence StudiesFall 2020

across fields GEOINT also comes with its special ter-
minology. Clark is careful to explain the many terms 
that may be familiar to geologists or other specialists 
but could be confusing to the average reader.

For historians, his second chapter covers the 
evolution of maps and charts and the challenges faced 
by ancient rulers, generals, and mariners. China’s 
ancient Silk Road is described briefly. Interestingly its 
modern version has the same motivation and many 
of the same features as the one from 1000 BCE. Clark 
explains the early evolution of cartography and its 
relationship to astronomy. He also explains the how 
and why of different cartographic representations and 
the challenges of determining longitude, which was 
critical for mariners that sailed beyond line of sight 
of coastlines.

For any prospective geospatial analyst Clark’s 
chapters on terrain, navigation, and geographical 
information systems are valuable introductions. 
Several chapters are dedicated to explaining the 
techniques of geolocation and the physics of visible, 
spectral, radar, and lidar imagery. He also explains the 
many tools available to GEOINT analysts.

Interspersed with more technical chapters is a 
discussion of geopolitics, the geographically-based 
political theories of Alfred Thayer Mahan, Halford 
Mackinder, and Nicholas Spykman, all of whom 
influenced the strategic outlooks of Britain and the 
US. Seeking the high ground has always been a mil-
itary objective. Clark recounts the history of efforts 
to achieve this – from towers to balloons, to kites, to 
aircraft, to satellites.

One of the most interesting chapters concerns 
how the National Geospatial-Intelligence Agency 
(NGA) came about. Clark interviewed key personages, 
including NGA’s coalescing director, James Clapper, 
who largely bridged the cultural divides between 
imagery analysts and mapmakers that he inherited 
when he was named the director of the National 
Imagery and Mapping Agency (NIMA) in 2001. The 
history of integrating previously diverse specialties 
and oft-competing organizations was long and a 
difficult one.

Clark’s chapter “GEOINT Explosion” addresses 
how broadly geospatial intelligence has been applied 
by federal, state and local civil government, non-gov-
ernmental organizations, agriculture, and businesses. 
The scope of applications is surprising – community 
planning, crop management, epidemiology, and many 
socio-cultural uses to name just a few. Clark addresses 
many more.

The author concludes by (somewhat bravely) look-
ing to the future of GEOINT and how it will evolve. He 
is clearly a devotee of the field and foresees many uses 
not currently being exploited. He addresses the links to 
virtual reality, AI, crowdsourcing of data, blockchain 
technologies, remote sensing technologies, the Inter-
net of Things (IoT), and modeling and simulation, as 
well as others. The book is very up-to-date.

While the topic of the book is technical, Clark 
writes in a way that anyone can understand. It is a 
pioneering text suitable for everyone’s reading list 
as well as the classroom. Geospatial Intelligence: Origins 
and Evolution is his latest contribution to the academic 
literature of intelligence. His previous works include 
Intelligence Analysis: A Target-Centric Approach (6th ed., 
2019); The Technical Collection of Intelligence (2010); and 
Intelligence Collection (2014). He is coauthor, with Wil-
liam Mitchell, of Target-Centric Network Modeling (2015) 
and Deception: Counterintelligence and Counterdeception 
(2018); and he is co-editor, with Mark Lowenthal, of 
Intelligence Collection: The Five Disciplines (2015). He is 
also the co-author with this reviewer of “Cyber Intel-
ligence,” published in The Intelligencer, Vol. 24, No. 3, 
Winter 2018-2019.

Dd

True or False: A CIA Analyst’s Guide  
to Spotting FAKE NEWS
by Cindy L. Otis
New York: Feiwel and Friends (Macmillan Publishing Group), 2020. 
336 pages, no index, extensive source notes.

Cindy Otis has written an 
interesting and timely book. 
Based on her experiences as an 
analyst at CIA she has exam-
ined many of the open sources 
that are the means by which 
we today communicate about 
events and our opinions.

“Fake news has gone by 
many different names in the 
past. Yellow journalism, pro-

paganda, junk news, tabloid journalism, disinforma-
tion, and hoaxes can all be considered a part of fake 
news” [xiv]. “Fake news is trying to deceive you,” she 
warns [xiv].

Part I of her book is about the history of fake 
news. Some of the stories she recounts are fascinating 
and amusing, such as the preposterous inventions of 
journalists writing about Jack the Ripper in London. 
Benjamin Franklin, when the US commissioner (i.e., 
ambassador) in France during the American Revo-



Page 114 Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence Studies Fall 2020

lution, established his own 
controlled printing press 
and used fake news for an 
elaborate inf luence opera-
tion against the British. The 
election of 1800 between 
John Adams and Thomas 
Jefferson was one of the 
nastiest in American his-
tory. Both used fake news to 
smear the other. Otis notes 
“the stories of the founders 
show us that people have 
long used false information 
during the course of political 
campaigning and elections 
to try to inf luence public 
opinion on issues and can-
didates” [47].

In examining historical examples Otis addresses 
many of the techniques used for fake news by the 
Yellow journalists William Randolph Hearst and 
Joseph Pulitzer and by the Nazi regime in the 1930s. 
“People are more likely to accept information that they 
already agree with” [28] and is therefore often written 
with specific audiences in mind. It is designed to play 
on peoples’ emotions. And repetition is an essential 
ingredient. “The key to getting fake news to spread is 
repeating the same message over and over in as many 
forms as possible…” [108]. Nazi allegations of Jewish 
crimes were repeated constantly by its controlled 
press. And when confronted by independent news 
organizations the Nazis used the term lügenpresse, 
meaning lying press to discredit them.

Otis details the history of “Big Tobacco” and how 
it falsified scientific studies about the links between 
smoking and cancer for decades, even creating a 
supposed independent scientific organization, the 
Tobacco Industry Research Committee, which was 
little more than a fake news façade and apologist for 
the tobacco companies.

Interesting is the author’s account of Operation 
INFEKTION, the Soviet’s attempt to convince the 
world that AIDS was developed by the US Army at Fort 
Detrick. Stories planted by controlled or compromised 
news outlets used repetition and citing each other to 
build a worldwide campaign. This occurred before 
the instant communications enabled by the Internet.

Advances in communications technology has 
helped fake news. The telegraph, radio, and television 
all enabled the more rapid spread of information – 
true or false. Winston Churchill famously said “A 

lie gets halfway around the 
world before the truth has a 
chance to get its pants on.” 
“In 2018, MIT released the 
results of a study [published 
in Science magazine, March 
9, 2018] about the biggest 
news stories in English that 
were shared on Twitter from 
2006 to 2017… [It] found 
that fake news and rumors 
over whelmingly reached 
more people and spread [as] 
a whole six times faster than 
true stories” [132-3]. This 
can have great consequences, 
as Otis notes the time when a 
false story in 2016 on social 
media resulted in Pakistan 

threatening Israel with nuclear war.
Otis’s final chapter in Part I is about the elections 

of 2016. Her account of Pizzagate, when in December 
2016 Edgar Welch shot up a Washington, DC, restau-
rant with his AR-15, believing in an Internet conspir-
acy theory that there was a pedophile ring run by the 
Clintons operating in its basement, illustrates how  
fake news can motivate extreme “true believers.” The 
author differentiates between the trolls of Russia’s 
Internet Research Agency (IRA) and the many bots 
(robotic networked computers) that influenced the 
election. Within a year of the election Twitter found 
more than four thousand IRA-run accounts and esti-
mated that 1.4 million people had acted in one fashion 
or another to IRA postings. (Many of these accounts 
are still active on Twitter, she notes.) Facebook esti-
mated that 126 million people saw IRA-sponsored sto-
ries between January 2015 to August 2017 and another 
20 million on Instagram. “The Knight Foundation, a 
nonprofit organization that promotes quality journal-
ism, found that in the month before the 2016 election, 
over 6.6 million tweets provided links to publishers 
of fake news and conspiracy news” [144-5]. “BuzzFeed 
News [December 16, 2016] also found that the top 
twenty fake news articles in 2016 got more shares on 
Facebook than the top twenty real news stories” [145]. 
A British study, interestingly found that 60 percent of 
the visits to fake news sites were from the same ten 
percent of the people.

Part II of Otis’ book is a useful guide to identi-
fying fake news. She begins by clearly defining the 
difference between facts and opinions – the former can 
be proven, the latter cannot. A Pew Research Center 

The election of 1800 between John Adams and 
Thomas Jefferson was one of the nastiest in 

American history.  
Both used fake news to smear the other.  

… Social media is a hotbed of fake news. Fake 
news can spread faster than any epidemic.  

“Fake news can be dangerous to spread, even 
when it includes a caveat that it’s been proven 
not to be true. Spreading the story legitimizes 
it to a degree by saying it is something worth 
talking about. It sows doubt into our heads 
about things we otherwise know are true”



Page 115Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence StudiesFall 2020

survey in 2018 showed that majority of Americans 
cannot differentiate between the two. Important 
for any analyst to understand is the effect of bias on 
sources of information. Some is unintentional; fake 
news is intentional. Its purpose is to influence, not 
necessarily inform. News outlets often have inten-
tional biases the Center for Media and Public Affairs 
has found. Otis helpfully provides a checklist of how to 
spot fake news. She includes a listing of fact-checking 
websites. She warns about how some can cherry-pick 
facts and use loaded (i.e., emotional or come-on) 
terms. Headlines of items on Internet sources are 
often “clickbait,” hoping that the reader clicks on a 

link, which often provides revenue to third parties, 
such as advertisers.

Polling is generally misunderstood by most 
people. Otis provides hints on how to assess polls 
and whether they are legitimate snapshots in time or 
otherwise. She also addresses fake images and “deep 
fakes” (manufactured, and therefore false, video) and 
what to look for to determine their authenticity, such 
as quality and attribution.

Social media is a hotbed of fake news. Fake news 
can spread faster than any epidemic. Social media is 
used by malicious actors for influencing many things. 
“In May 2019, Facebook announced it had found and 
removed 3.4 billion (that’s a “b”) fake accounts in just 
one six-month period” [260]. Memes (those beliefs, 
fashions, stories, etc.) that spread person-to-person 
are “often fake news traps” [261].

Otis’s book is a good reminder that fake news is 
ageless. This is a good primer for new analysts and 
young people who are wrestling with the deluge of 
information today. It helps teach them how to think 
critically about what they read, hear, and see. Even 
this reviewer with over a half-century of experience of 
analysis found the book useful. While Macmillan is 
promoting Otis’ text as a children’s book, it is anything 
but that. It is important to keep in mind the author’s 
warning: “Fake news can be dangerous to spread, even 
when it includes a caveat that it’s been proven not to 
be true. Spreading the story legitimizes it to a degree 
by saying it is something worth talking about. It sows 

doubt into our heads about things we otherwise know 
are true [56-7].”

Dd

Dark Mirror: Edward Snowden  
and the American Surveillance State
by Barton Gellman
New York: Penguin Press, 2020. 411 pages with Notes and Index.

Dark Mirror is Barton Gell-
man’s tale of being drawn into 
the story of Edward Snowden. It 
is the tale of what an investiga-
tive reporter faced while trying 
to comprehend and report on 
the massive leak of classified 
NSA documents by Snowden. 
It is an intriguing book that 
at times can be annoying as 
Gellman is clearly sympathetic 

to Snowden and what he did. But the book sheds a lot 
of light on the Snowden episode. While most of the 
official pronouncements following Snowden’s leaks 
were damning, Dark Mirror can be viewed as the other 
side of the story. As such, it is worth reading.

“I think Snowden did substantially more good 
than harm, even though I am prepared to accept (as he 
is not) that his disclosures must have exacted a price 
in lost intelligence,” states Gellman [xv]. With limited 
understanding of the complexities of US intelligence 
gathering, which Gellman admits, the author’s ability 
to make such a judgment illustrates a predisposition 
to dismiss the harm done. And what Gellman fails to 
examine is the damage to US foreign relations and to 
US corporations caused by Snowden’s revelations.1

Gellman was drawn into the Snowden story in 
January 2013 [8] by Laura Poitras, a US filmmaker 
living in Berlin. (Gellman never explains how Poitras 
became involved, although apparently, she was 
Snowden’s initial journalist contact when he was still 
in Hawaii and still contemplating the actions he later 
took. She was controversial already due to events in 
Iraq that put her on a list of interesting persons for 
Customs and Border Patrol.) Gellman had previously 
written a critical book of Vice President Cheney, 
Angler, that discussed the warrantless NSA surveil-
lance efforts, nicknamed STELLARWIND, following 
9/11 that resulted in a major scandal for the Bush 
Administration.

1. For a discussion of some of the damage done see Peter C. Oleson, 
“Assessing Edward Snowden: Whistleblower, Traitor, or Spy,” The 
Intelligencer, Vol. 21, No. 2, Summer 2015, pp 15-23.

“Most people… will not take the trouble in finding 
out the truth, but are much more inclined to accept 

the first story they hear.” 
— Thucydides



Page 116 Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence Studies Fall 2020

Poitras and Gellman exhibited both respect 
and paranoia about NSA’s capabilities and assumed 
that they would be targets. The author explains in 
considerable detail the precautions he took to avoid 
surveillance by either NSA or the FBI.

Gellman spent most of his career as a reporter 
for The Washington Post. He left in 2010, but came back 
armed with Snowden’s encrypted documents in 2013. 
In his chapter “Homecoming,” Gellman gives an inter-
esting narrative of what it took to convince The Post’s 
hierarchy to support reporting on the NSA leaks, the 
legal debates that occurred, and the physical and cyber 
measures taken to protect the documents everyone 
recognized as being sensitive and of likely interest to 
many foreign intelligence agencies.

PRISM was the initial story printed. It revealed 
that numerous Internet service providers – US com-
panies – were providing NSA stored Internet com-
munications on a daily basis. NSA was paying for the 
access. Gellman writes: “There was evidence here of 
domestic espionage that the government has dissem-
bled and sometimes flat-out lied about” [99].2 PRISM 
was an important source for NSA – the “most used in 
NSA reporting,” according to the overview slide of the 
program’s PowerPoint briefing [109]. Nearly twenty 
percent of the articles in the President’s Daily Brief (PDB) 
could be traced, at least in part, to the PRISM program 
[121]. Gellman’s description of how the program 
worked is detailed. The reaction to the Post’s story 
was explosive.3 Gellman writes that he was fearful for 
his safety, especially as he witnessed in real time the 
compromising of his iPad, apparently by the Turkish 
intelligence service [229-232].

Gellman did not travel to Hong Kong to meet 
Snowden in late May, 2013. Poitras was accompanied 
by Glenn Greenwald, known as a leftist activist that 
Snowden enticed into his activities. Gellman and Gre-
enwald were not friendly. Greenwald was an anti-es-
tablishment activist, living in self-imposed exile in 
Brazil. Gellman describes how Greenwald rushed to 
publish first and has consistently tried to take credit as 
being the first to support Snowden. However, Gellman 
presents a detailed timeline indicating that Greenwald 
came to the effort later than Gellman did [FN#138, 
388-9]. Obviously, no love lost between the two. Gell-
man goes to considerable length to describe how he 

2. Gellman states that Vice President Cheney controlled STELLAR-
WIND, which he concealed from the judges of the Foreign Intelligence
Surveillance Court (FISC) and from members of the intelligence
committees in Congress [170].
3. The US Government was “unprepared for the suspicion and anger
aroused when ordinary people caught a glimpse of the [domestic 
surveillance] machinery” [183].

and The Post protected the sensitive documents that 
had not been revealed to date. He questions whether 
Greenwald was as careful in keeping foreign intelli-
gence services from acquiring the documents secretly.

“Snowden is a complicated figure… He can be 
fine company: funny and profane, an autodidact with 
a nimble mind and eclectic interests. He can also be 
stubborn, self-important, and a scold” [xiii]. And 
Gellman admits that Snowden was not always honest 
with him [324-5].

Gellman says that Snowden’s “disaffection came 
gradually.” He traces Snowden’s evolution from a 
bored high school student addicted to computer games 
and programming through the jobs he had until he 
arrived at NSA’s Kunia, Hawaii facility as a Booz-Allen 
contract employee. The picture painted is far more 
sympathetic (and in this reviewer’s opinion probably 
far more accurate) than what many pronouncements 
by government officials have made. Snowden was 
smart, but not in a conventional sense. This said, Gell-
man does not appear to be very critical in some of his 
judgments about Snowden. Snowden was (is) self-ab-
sorbed and often a scofflaw. He… “valued his own 
judgment over the rules” [34], a tendency he exhibited 
in all of his employments. He “repeatedly found his 
way around conventional barriers” [40]. He had strong 
libertarian tendencies and disliked security rules. 
He exaggerated his experiences. An acquaintance in 
Geneva, where Snowden worked for CIA from 2007 to 
2009, “remembered him as an introspective computer 
genius with a tendency to brood” [55]. Snowden told 
Gellman that he was really affected when he read a 
STELLARWIND memo and realized that NSA’s direc-
tor, at that time, Lt. Gen Hayden, had initiated the 
program illegally in Snowden’s opinion and that the 
American public ought to know [71]. When Snowden 
decided surreptitiously to collect NSA documents “by 
lifelong habit,” Gellman writes, he “looked for side 
channels” to cover his tracks [68].

There is no doubt that Snowden intended to 
expose NSA capabilities. While still in Hong Kong 
after he had gone public he “told the South China Morn-
ing Post that he had sought out the contract with Booz 
for its access to NSA documents that he wanted to 
expose” [84]. Confident in his own judgment of right 
and wrong, Snowden told Gellman that “I felt that I 
had an obligation to act [304].

According to Gellman, Snowden did not intend 
to end up in Russia. He preferred a nation with strong 
protections for journalists, such as Iceland. But with 
his passport revoked once he arrived in Moscow, 
accompanied by a Wikileaks official, he was stuck. 



Page 117Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence StudiesFall 2020

Gellman writes that it was the US Government’s action 
that had an unintended outcome.4 Gellman also writes 
that no government official ever claimed evidence that 
Snowden was a Russian agent [xv].

Much of Gellman’s book revolves around the 
debate over near-universal surveillance. He explains 
in considerable detail NSA’s capabilities to do so, the 
techniques, and the tools. It was uncomfortable for 
this reviewer to read what could easily be considered 
sources and methods secrets. Gellman dissects what 
he perceives to be the callous culture of young “crip-
pies” in the NSA complex. He also reveals details 
of many other NSA efforts, such as compromising 
Google’s Cloud environment and millions of mobile 
phones [219, 280ff ]. He explains the “minimize” 
procedures implemented by NSA to screen out inter-
cepts involving “US persons,” but notes the exceptions 
(some of which are secret and therefore unknown), 
and rightly observes that policies can easily change 
with administrations.

Admiral McRaven, former commander of the 
Special Operations Command and leader of the raid 
that killed Al-Qaida leader, Usama Bin Laden, later 
said to Gellman “My issue has always been with the 
safety and security of Americans in harm’s way… I’m 
sure it’s a good reporter’s concern too… How do you 
balance what you think the public needs to know with 
the potential to put lives at risk?” [154].

Do America’s adversaries have the f iles that 
Snowden stole? Richard Ledgett, the former deputy 
director of NSA, told Gellman “My take is, whatever 
you guys had was pretty immediately in the hands 
of any foreign intelligence service that wanted it… 
Whether it was the Russians, Chinese, French, the 
Israelis, the Brits. Between you, Poitras, and Green-
wald, pretty sure you guys can’t stand up to a full-
fledged nation-state attempt to exploit your IT” [241].

Is Snowden working for the Russians? He claims 
not to be. At least not directly. He claims he subsists 
on Bitcoin donations [254]. He also claims he did not 
bring any classified materials to Russia when he fled 
Hong Kong [257]. The unanswered questions is: What 
happened to the four computers (and other media) he 
brought to Hong Kong from Hawaii? But his pro-bono 
Russian asylum lawyer, Anatoly Kucherena, is also a 
member of a board that oversees the FSB – the Federal 

4. The State Department revoked Snowden’s passport after he went 
public and was still in Hong Kong. His ability to board an Aeroflot 
flight to Moscow, accompanied by Sarah Harrison, an associate of 
Wikileaks founder Julian Assange, required active assistance by the
airline (and probable involvement by Russian intelligence authorities,
who undoubtedly viewed Snowden with considerable interest.)

Security Service.5 Since being in Russia, Snowden has 
participated in numerous international meetings and 
symposia spreading his message against NSA. Even if 
not actively controlled by Russian intelligence, he sup-
ports the Kremlin’s influence operations by spreading 
dissension in the West. Gellman does not address this 
in Dark Mirror.

“Dark mirror” conjures up the image of a one-way 
mirror in police stations where a suspect can be seen 
but cannot see who is observing him. Gellman’s book 
is on one hand fascinating and on the other disturbing. 
He tries to convince the reader that what Snowden did 
was a positive development. But as McRaven com-
mented, Gellman cannot know what the costs are of 
Snowden’s actions.

Dd

The Splendid and the Vile: A Saga of Churchill, 
Family, and Defiance During the Blitz
by Erik Larson
New York: Crown. 2020. 608 pages with notes and index.

Many books have been 
written about Winston Chur-
chill, but this one is different. 
Its subtitle, A Saga of Churchill, 
Family, and Defiance During the 
Blitz, describes the book. It is an 
intimate look at Churchill, the 

mercurial, peculiar, 
and misfit leader of 
Great Britain based 
on the observational 

cont empo - raneous writ ings 
of others in their diaries kept 
during 1940- 1941. Larson “set 
out to hunt for the stories that 
often get left out of the massive 
biographies of Churchill, either because there’s no 
time to tell them or because they seem too frivolous 
[506]. One of the author’s main sources was the diary 
of John Colville, one of Churchill’s private secretaries, 
who spent days and nights with the prime minister in 
official and social gatherings. Colville’s observations, 
while sympathetic, were often disturbing. Another 
important source was Mary, Churchill’s coming-of-
age daughter.

Without telling too much about the book, which 
could spoil the reader’s pleasure, this reviewer found 

5. Steven Lee Myers. “Snowden’s Lawyer Comes With High Profile
and Kremlin Ties,” New York Times, July 27, 2013. https://www.nytimes​
.com/2013/07/28/world/europe/snowdens-lawyer-comes-with​-high-profile-
and-kremlin-ties.html.

https://www.nytimes.com/2013/07/28/world/europe/snowdens-lawyer-comes-with-high-profile-and-kremlin-ties.html
https://www.nytimes.com/2013/07/28/world/europe/snowdens-lawyer-comes-with-high-profile-and-kremlin-ties.html
https://www.nytimes.com/2013/07/28/world/europe/snowdens-lawyer-comes-with-high-profile-and-kremlin-ties.html


Page 118 Intelligencer: Journal of U.S. Intelligence Studies Fall 2020

it a fascinating supplement to many other Churchil-
lian descriptions. It was interesting to be a “witness” 
to the dealings Churchill had with his closest circle 
of officials, friends and family. I found enlightening 
the insights into other people, especially Lord Bea-
verbrook and Averill Harriman. There are insights, 
often oblique in Larson’s book, into how intelligence, 
delivered in a yellow “Most Secret” box, that included 
Enigma and other intercepts, affected Churchill.

One figure who shows up in the book is R.V. Jones, 
the legendary scientific intelligence official who was 
important in the “battle of the beams,” trying to defeat 
the Luftwaffe’s electronic guidance for its bombers 
during the Blitz. It was also interesting to see behind 
Churchill’s oratory. Colville wrote about what went 
into constructing Churchill’s speeches to the populace 
and the House of Commons. Much of what he said was 
also aimed at Roosevelt to encourage him to increase 
support for Great Britain in the face of America’s 
isolationist Congress. Larson intersperses the book 

with observations of Churchill by Josef Goebbels, the 
Nazi minister of propaganda. One gets insight from 
Larson into the thinking of the Nazi leaders and the 
oft-toxic relationships between them.

Once started, Larson’s The Splendid and the Vile, is 
hard to put down.

Peter C. Oleson is senior editor of The Intelligencer 
and editor of AFIO’s Guide to the Study of Intelligence. 
He is a former assistant director of DIA and the 
director for intelligence and space policy in the 
Office of the Secretary of Defense. He has been a 
faculty member of the DNI’s Intelligence Community 
Officers’ Course as well as at the National Defense 
Intelligence College, CIA University, the University 
of Maryland University College, and the University 
of Hawaii at Manoa.




